Viikon tehtävänä oli luoda toimintasuunnitelma kehittelemämme yrityksen viestintään ja verkostoitumiseen sekä uusien asiakkaiden houkuttelemiseen.

Yrityksemme Voyageseekers Oy on matkatoimisto, joka tarjoaa valmismatkoja ympäri maailmaa kaikille matkailijoille aktiivireissaajista harvemmin matkaan lähteville.

Yrityksen löytää sosiaalisesta mediasta kattavasti: omilta nettisivuilta, Facebookista, Instagramista, Twitteristä ja Youtubesta. Sosiaaliseen mediaan yritys päivittää jatkuvasti ja monipuolisesti tietoa niin toiminnasta, kohdemaista, tarjouksista ja kampanjoista sekä vastailee asiakkaiden kysymyksiin.

Tavoittaakseen asiakaskuntaa ja herättääkseen huomiota yrityksemme käyttää erilaisia väyliä ja kampanjoita:

Joukkouttamista (=crowdsourcing) käytetään järjestämällä ideakilpailu yrityksen logon suunnittelemiseksi. Asiakkaat saavat osallistua kilpailuun omilla suunnitelmillaan, ja kilpailun voittaja palkitaan matkalla valitsemaansa kohteeseen. Asiakkaille järjestetään myös äänestys uudesta kohdemaasta, ja jälleen osallistujien kesken arvotaan voittaja, joka pääsee kyseistä uutta kohdetta testaamaan ja kirjoittamaan arvion nettisivuille ja muille sosiaalisen median kanaville. Nettisivuille ja Instagramiin asiakkaita houkutellaan lisäämään kuvia ja videoita reissuistaan, ja kaikkien hashtagia ”Voyageseekers” käyttäneiden kesken arvotaan joka kuukausi matkalahjakortti. Myös GoPro-yrityksen kanssa suunnitellaan yhteistyöprojektia, jossa kameraa käyttämällä saisi kuvattua reissufiiliksiä, jotka menisivät GoPron mainostukseen kuin myös yrityksemme nettisivuille.

Asiakkaita pyydetään myös kirjoittamaan yrityksen nettisivuille arvioita niin hotelleista kuin kohteista, ja nettisivujen asiakkaiden blogiin voi myös vapaasti kirjoitella kuulumisia reissusta. Asiakkaita pyydetään osallistumaan myös kertomaan nettisivujen ”Hidden gems” – osioon kohdemaiden hieman tuntemattomimmista nähtävyyksistä ja hienouksista. Kuvia ja kertomuksia voi myös lisätä muualle sosiaaliseen mediaan käyttämällä hashtageja #hiddengems ja #voyageseekers. Tästä osallistumisesta arvotaan tasaisin välein matkalahjakortteja.

Pelillistämistä (=gamification) käytetään hyödyksi yrityksen nettisivuilla, jossa on informatiivinen peli asiakkaiden pelattavaksi, jossa kategorian mukaan saa vastata tietokilpailuaiheisiin kysymyksiin niin kohdemaista, lennoista kuin matkailusta yleensäkin. Peliä pelaamalla voi myös voittaa matkailuaiheisia palkintoja. Asiakkaiden mielenkiintoa voidaan lisätä luomalla Voyageseekers – nimikkeellä kulkeva matkailuaiheinen tasohyppelypeli, joka olisi saatavilla eri sovelluskaupoista. Peli toimisi hyvin viihdykkeenä esimerkiksi lapsille pitkillä lennoilla.

Tuotesijoittelun (=product placement) kannalta yritys tekee yhteistyötä suomalaisten bloggareiden kanssa. Bloggareille tarjotaan Voyageseekersin kautta valmismatka, josta bloggari kirjoittaa arvion ja tietynlaisen mainostustekstin. Reissun aikana bloggari käyttää hashtagejamme mainostaakseen yritystämme. Bloggarin kanssa järjestetään myös kilpailu blogin lukijoille, jonka kautta voi voittaa yrityksen matkalahjakortin. Sama ajatus mahdollistaa myös yhteistyön Youtuben videobloggareiden kanssa, jotka jakavat videoita Voyageseekersin sponsoroimasta reissusta.

Yrityksemme solmii uusia kontakteja kohdemaissa uusien hotellien ja hostellien kanssa, jotka mainostavat yritystämme laajalti sosiaalisessa mediassa. Samoin yrityksemme yrittää myös tehdä yhteistyötä suomalaisten matkaohjelmien kanssa, jotta saisimme mainostusta ohjelman sponsoroinnin kautta.

Youtube – kanava mahdollistaa mainos – ja esittelyvideoiden helpon jakamisen sekä yhteistyökumppaneidemme mainostamisen.

 

- H.R